Onze missie en visie

Missie van Jenaplanschool De Wilgenhoek

Als Jenaplanschool is het onze missie om al onze kinderen te vormen tot gelukkige, evenwichtige en kritische jonge mensen, die vanuit een realistisch zelfbeeld de juiste keuzes kunnen maken en verantwoordelijkheid voor eigen handelen kunnen dragen. Wij bieden onze kinderen een veilige inspirerende leeromgeving waarin het kind wordt uitgedaagd om zijn of haar eigen mogelijkheden en grenzen te ontdekken en hun talenten te ontplooien, zodat ieder kind met zijn/haar beste startkwaliteiten naar een passende middelbare school kan gaan.

Visie van de school

Visie op leren

Wij verzorgen kwalitatief goed en modern jenaplanonderwijs. We doen dit van groep 1 t/m 8 volgens het DIM (directie instructie model).  De stamgroepleider activeert, betrekt alle leerlingen bij de instructie, controleert en stelt bij.  Stamgroepleiders houden elkaar scherp door regelmatig bij elkaar te observeren en feedback te geven op elkaars manier van werken. We vinden het heel belangrijk deze instructie goed in de vingers te hebben, omdat we alle leerlingen er de beste kansen mee geven.

Tijdens de instructie geven wij kinderen ruimte om te laten zien wat ze al kennen en kunnen. Het hardop verwoorden van de stappen helpt kinderen om het onder de knie te krijgen. Wij geloven in de kracht ven een leergesprek tijdens zo’n instructie die tussen de stamgroepleider en de kinderen plaatsvindt. We denken ook dat als we de leerlingen ruimte geven om te ontwikkelen en te ontdekken dat leidt tot leerplezier omdat er ruimte is voor hun eigen autonomie. Dit is een belangrijke kernwaarden op De Wilgenhoek. 

Kinderen leren op een betekenisvolle manier vaardigheden en kennis, waarmee ze zich verder kunnen ontwikkelen tot zelfstandige en coöperatieve burgers. Dit doen we doordat we werken met projecten.

 

De stamgroepleider kent de onderwijsbehoeften van elk kind en past het onderwijsaanbod daarop aan. In de stamgroepen wordt plan- en doelmatig gewerkt, door didactiek, inhoud en organisatie op elkaar af te stemmen (volgens de methodiek van het handelinggericht werken van Noëlle Pameijer). Jenaplanschool De Wilgenhoek kent een professionele cultuur waarin vakkundigheid, samenwerken, kennis delen en een kritische houding hand in hand gaan. De stamgroepleiders tonen een intrinsieke drang tot ontwikkeling en groei.

Leren is ons meer dan taal, rekenen en spelling. Op onze Jenaplanschool werken wij aan de Jenaplanessenties. Deze vaardigheden komen terug vooral terug in blokperiodes en projecten.

 

Wij leren kinderen bij ons op school: 

 

Bovenstaande zijn de essenties van het Jenaplanonderwijs. Essenties waarvan wij denken dat de moderne mens ze hard nodig heeft in de huidige en toekomstige maatschappij, dat zien we terug in het onderwijs op onze jenaplanschool in bijvoorbeeld kringen.

Onze missie geeft dat ook duidelijk aan: Wij zien de school als de basis voor het latere leven om te ontwikkelen tot een verantwoordelijk, zelfstandig en sociaal mens die actief en kritisch in de samenleving staat en zich daarvoor verantwoordelijk voelt. De jenaplanessenties sluiten hierop feilloos aan.

Onze Kernwaarden

  • - verantwoordelijkheid
  • - verwondering
  • - samenwerking
  • - gelijkwaardigheid
  • - leerplezier

De uitgangspunten die passen bij onze school:

  • Ieder mens heeft kwaliteiten. Kwaliteiten waarop we elkaar ook mogen aanspreken. We zoeken hierin wel altijd met elkaar de dialoog op. Ook bespreken we dingen op de plaats waar het hoort.
  • Iedereen mag fouten maken. Iedereen heeft het recht deze te herstellen en een nieuwe kans te krijgen. Fouten zijn het bewijs dat je het probeert.
  • We hebben oprecht interesse in elkaar en tonen dit door regelmatig vragen te stellen. We willen vooral niet denken vanuit problemen, maar in kansen en uitdagingen.

Identiteit

Onze school is een algemeen bijzondere openbare school. Op een openbare school is ieder kind en iedere stamgroepleider welkom, ongeacht zijn of haar sociale, culturele of levensbeschouwelijke achtergrond. Het openbaar onderwijs leert kinderen respect te hebben voor andere meningen of overtuigingen. Er wordt actief aandacht besteed aan overeenkomsten en verschillen tussen kinderen, zonder voorkeur voor één bepaalde opvatting.

Onze school valt onder stichting O2A5.

.Binnen het openbaar onderwijs van de O2A5 scholen: 

...is iedereen welkom en hebben wij respect voor elkaar.

...zijn wij van en voor de samenleving en hanteren de waarden en normen van deze samenleving.

...hebben wij aandacht voor levensbeschouwingen en godsdienst